Invigningen av Thumba Equatorial Rocket Launching Station år 1963, två år efter Jurij Gagarins rymdfärd, markerade början av det indiska rymdprogrammet. Rymdforskningsorganisationen (ISRO) har gjort framsteg sedan starten i början av 70-talet. Det har orubblig politiskt stöd på grund av rymdprogrammets betoning på tillämpningar för att förbättra livskvaliteten här på jorden.

Satellittillämpningar i kombination med god förvaltning kan vara en mycket kraftfull mix. Att ha en toppmodern flotta av jordobserverande och telekomsatelliter för ett land som Indien är en nödvändighet, inte en lyx. Indiens satelliter används för en mängd olika jordapplikationer som täcker nästan alla sektorer du kan tänka dig från TV-sändningar till stadsplanering och försvar.

Indiens satelliter används för en mängd olika jordapplikationer

Idag är Indien en av en handfull nationer som har den tekniska förmågan att tillverka små, medelstora och stora satelliter samt bärraketer för låg omloppsbana runt jorden. Indien rankas bland de sex största rymdnationerna i världen tillsammans med USA, Ryssland, Kina, Frankrike och Japan. Under de första fyra decennierna, låg fokus på "tekniskt oberoende" och "rymdtillämpningar för att förbättra livet för människorna här på jorden". Därefter befann sig Indien vid ett vägskäl. I början av 2000-talet blev det naturliga steget att börja med planetprospektering. Indien inledde ett uppdrag i omloppsbanan runt månen oktober 2008 som kallas Chandrayaan-1 och en resa till Mars som kallas Mangalyaan i november 2013.

En guldgruva

Utöver robotupptäcktsresande, arbetar Indien också mot framtida mänskliga uppdrag i låg omloppsbana runt jorden Indien har också planer på att inrätta en astronaututbildningsanläggning nära Bangalore.

Varför är innovation i rymden viktigt för Indien?

– Det kan ge ny och bättre service åt den indiska befolkningen. Det kan också göra den indiska rymdindustrin starkare på den internationella marknaden. Vilket i sin tur kan öka exporten och skapa miljontals nya arbetstillfällen.

Indien sitter bokstavligen på en guldgruva

Indien har en välutrustat rymdprogram men det har inte vuxit utanför de nationella behoven. Nästan 500 stora och små företag spridda över landet försörjer industrin med komponenter. Men ingen av dem kan aktivt konkurrera på den globala rymdmarknaden.
ISRO har en marknadsföringsavdelning, Antrix Corporation, som grundades 1992. Företaget säljer transponderkapacitet, raketuppskjutningar, satellitdelar, hyr markstationer och mycket mer. Under räkenskapsåret 2012-13 omsatte Antrix 200 miljoner USD och det väntas öka med ca 15% under nästkommande budgetår.

I jämförelse med den globala rymdmarknaden som ökade med 4 % under 2013 och nådde ett nytt rekord på 314.170.000.000 USD varav de kommersiella rymd produkter och tjänster står för cirka 39 %. följt av kommersiell infrastruktur och stöd av industrier som gör upp 37 %. För att delta i den globala rymdekonomin måste Indien anta en utåtriktad rymdpolitik, främja relaterad export och låta indiska företag konkurrera internationellt. Indien sitter bokstavligen på en guldgruva.

Forskning i rymden kan hjälpa oss på jorden!

Det finns flera områden där innovation inom rymdindustrin kommer att ha en enorm inverkan på framtiden för vår hemplanet.

Jordobservation och geoanalys
Förr var jordobservation helt och hållet kontrollerad av regeringarna i de stora rymdnationerna. Under de senaste åren har flera nya rymdföretag som Skybox Imaging (numer en del av Google), Planet Labs, Orbital Insight och OmniEarth startat en kommersialisering av jordobservation och geoanalys. Kommersiell jordobservation kombinerat med Big Data, Analytics och sakernas Internet kommer att förändra företag och människor på ofattbara sätt.

Kommer att förändra företag och människor på ofattbara sätt

Rymdfärder för passagerare
Företag som SpaceX, Blue Origin, Sierra Nevada Corporation, och Virgin Galactic bygger privata rymdfärjor. Kommersiella rymdfärder kommer öka under kommande decennier. Kostnaden kommer minska och tillgängligheten till rymden kommer öka. Standarden på färjorna kommer också att öka eftersom betalande passagerare vill ha valuta för pengarna. Precis som inom flygindustrin kommer turister kräva högre komfort, design och säkerhet inom rymdindustrin.

– Min dröm är att se ingenjörer, programmerare, artificial intelligence-experter, arkitekter, designers, ergonomer, psykologer, sociologer, konstnärer, dansare, filmare och speldesigners samarbeta för att konstruera avancerade rymdskepp för långtidsboende och resor - inte bara i jordens omloppsbana utan också i intergalaktiska rymden.